Esnafın yeni gözdesi: “IBAN ile alışveriş”
Esnaf, enflasyon nedeniyle geri ödemelerin uzamasından şikayetçi. Bu nedenle son dönemde pek çok iş yeri kart yerine IBAN ile ödeme kabul etmeye başladı.

Alışverişte IBAN kullanımı yaygınlaşıyor. Esnaf, yüksek komisyonlar ve uzun geri ödeme süreleri nedeniyle kredi kartını tercih etmemeye başladı. Son dönemde nakit yanında bir başka tercih de, IBAN üzerinden para yollayarak ödeme yapılması. Ancak bu yöntemin tüketiciler için bazı riskleri var.
“SANAL ORTAMDA IBAN’lara PARA GÖNDERMELERİNİ HİÇBİR ŞEKİLDE ÖNERMİYORUM”
TÜKONFED (Tüketici Konfederasyonu) Bankacılık Komisyonu Başkanı Hüseyin Ölmez, “Tüketicilerimiz dükkanlarında fiilen mal ve hizmeti aldıklarında eğer IBAN ver diyorlarsa parayı rahatlıkla gönderebilirler dolandırılma riski ile karşı karşıya değildirler. Ama özellikle sanal ortamda IBAN’lara para göndermelerini hiçbir şekilde önermiyorum.” uyarısında bulundu.
POS üzerinden yapılan bir alışverişte kişi banka kartı kullanarak peşin ödeme yapsa da esnafa bu para komisyon alınmayacaksa 45 gün sonra iade ediliyor. Komisyon oranları da yüzde 2.5’lara çıkmış durumda. Mevcutta kullanılan POS’ların cihaz, saha yönetimi, bakım-onarım ve kurulum gibi birçok maliyeti bulunuyor. Yüksek enflasyon ve faiz ortamında vade süresi de birçok esnaf için büyük bir kayıp anlamına geliyor.
Ancak POS yerine IBAN kullanılması vergi kaybına neden olabilir.
Ölmez, “Kredi kartı ile alışveriş yaparsanız onun fiş ve faturasını kesmek zorundadır ama bu vergi kaçağında pek akıllı işler yaptıklarını sanmıyorum çünkü IBAN’a giden parayı da maliyenin kontrol etmesi olanağı vardır. Havalenin açıklama kısmına alınan mal ve hizmetin nereden alındığını yazmasında yarar var.” dedi.