MESLEKİ EĞİTİME GEÇİŞ TEŞVİK EDİLMELİ
Liselerin zorunlu eğitimden çıkarılması gündemde
Türkiye’de uzun yıllardır tartışılan 12 yıllık zorunlu eğitim sistemi yeniden gündeme geldi. Eğitimciler, özellikle liselerin zorunlu olmaktan çıkarılmasını ve sistemin köklü bir değişime gitmesi gerektiğini savunuyor. Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’in son açıklamaları, bu konuda yeni düzenlemelerin sinyalini verdi. İşte detaylar…

Türkiye’de eğitim sistemi en tartışmalı konuların başında geliyor.
Yıllar içinde yapılan birçok köklü değişiklik istenen verimi sağlayamadı.
Okullar, eğitimciler, üniversitelerin hem sayısı arttı hem de teknik açıdan daha kullanışlı hale geldi fakat eğitim kalitesinde beklenen seviyelere ulaşılamadı.
Zorunlu eğitim yılı ve mesleki yönlendirmenin zamanlamasının da tartışma konusu olduğu bu dönemde, eğitim camiasında yeni arayışlar başladı.
Bu tartışmalar, sanayi ve hizmet sektöründe yetişmiş kalifiye eleman eksikliğinin zirve yapmasıyla birlikte daha da şiddetlendi.
ZORUNLU EĞİTİMİN YANSIMALARI ÇALIŞTAYI
Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’in geçtiğimiz günlerde katıldığı bir yayında, “Zorunlu eğitimin çok olduğunu, yakında bunun tartışmaya açılacağını ben de tahmin ediyorum. Bu kadar uzun bir süre standart bir eğitime çocukları tabi tutmak doğru olmayabilir” sözleri, yeni köklü bir değişiklik için ilk işaret olarak değerlendirilmişti.
Bu kapsamda Enderun Özgün Eğitimciler Derneği, Maarif Platformu ve Medeniyet Enstitüsü ‘Türk Eğitim Sistemi ve Zorunlu Eğitimin Yansımaları’ konulu çalıştay düzenledi. Çalıştayda önemli tespitler yapıldı. Özellikle lise eğitiminin zorunlu olmaktan çıkarılması gerektiği vurgulandı.
- Eğitimin, öğrencilerin yeteneklerine uygun şekilde yönlendirilmesi gerektiği belirtildi.
- Lise eğitiminin zorunlu olması, eğitim kalitesini düşürüyor ve öğrenci başarısını olumsuz etkiliyor.
- Diploma sahibi olmak yerine, öğrencilerin beceri kazanmasına yönelik bir sistem oluşturulmalı.
- Sınıf geçme yönetmeliği yeniden düzenlenmeli, bitirme sınavları geri gelmeli.
- Lise ve üniversitelerde, öğrencilerin kolay mezun olduğu anlayış terk edilmeli.
- Zorunlu lise eğitimi, üniversiteyi zorunlu hale getirerek işsizliği artırıyor.
Öğrencilerin meslek liselerine yönlendirilmesi, ekonomik kalkınma açısından kritik önem taşıyor.
Meslek liselerinin algısı değiştirilmeli, mühendisliğe geçişin ilk adımı olarak gösterilmeli.
- Lise eğitimi 4 yıldan 3 yıla indirilmeli.
- Zorunlu lise eğitimi kaldırılarak, isteğe bağlı hale getirilmeli.
- Öğrencilerin meslek liselerine yönlendirilmesi için teşvikler artırılmalı.
ÜNİVERSİTE KONTENJANLARI İHTİYACA GÖRE BELİRLENMELİ
- Üniversite mezunları arasında işsizlik artıyor.
- Bölümler, ülkenin iş gücü ihtiyacına göre açılmalı.
- Popülist yaklaşımlar yerine, uzun vadeli istihdam planları yapılmalı.
“12 yıllık zorunlu eğitim gözden geçirilmeli. İlkokul süresi uzatılmalı, liseler isteğe bağlı hale getirilmelidir.”